Werken in Puyo

29 september 2013 - Puyo, Ecuador

Wat een week!

Op zondag leek even alles mis te gaan, niemand stond mij op te wachten in Puyo, niemand wist waar ik moest slapen, ik snapte niks meer van Spaans en dus voelde ik mij heel even heel eenzaam.

Gelukkig werd ik uiteindelijk door Arthur en Luisa opgehaald. Zij zijn ook vrijwilligsters bij 'instituto educacio especial Puyo' en zitten hier nu 3 weken en blijven in totaal 12 maanden. Omdat ook zij niet wisten waar ik heen moest hebben zij de baas gebeld (zij kunnen beide vloeiend Spaans) en bleek dat ik met hun mee mocht naar huis.

En wat voor huis ik heb? Ik woon in de plaatselijke kerk! Oké, niet in maar in een zijgebouw van de kerk. Vroeger woonde hier een groep nonnen maar het stond al een tijd leeg en nu hebben ze het opengesteld voor vrijwilligers. Ik betaal het grote bedrag van $70,- per maand, wel staat daar tegen over dat ik elke avond 2u lang naar kerkmuziek moet luisteren en dat ze op zondag 3 diensten in de ochtend hebben met muziek, 6u, 8u en 10u....

Mijn huis kerk

De school geeft toegang tot 120 kinderen. Dit zijn vele verschillende kinderen met verschillende beperkingen. Alle kinderen heb een fysieke beperking maar vaak is dit gepaard met een geestelijke beperking. De kinderen komen om 8u, krijgen dan ontbijt en gaan daarna naar hun groep. Hier krijgen ze om 10u een fruithap waarna ze weer een activiteit doen. Tussen 12u en 13u krijgen ze nog lunch en daarna zit de dag er voor hun op.
De school word gesubsidieerd door de overheid en omdat ze er zeker van willen zijn dat deze kinderen genoeg te eten krijgen krijgen ze hier zoveel.

De eerste dag ben ik welkom geheten door de directeur en heb ik een uitgebreide rondleiding gekregen. Verder heb ik toen bij verschillende groepen gekeken. Ik kwam als snel tot de conclusie dat de kinderen hier veel liefde krijgen (ik ook hier hoor, krijg seker 50 knuffels pers dag van ze) maar dat er voor aanpassingen of hulpmiddelen geen kennis in huis is. Kortom er is werk voor 120 kinderen en ik ben maar in mijn eentje..
De volgende dag heeft Luisa besloten dat ze in ieder geval de eerste maand mij gaat helpen met het maken van de aanpassingen. Ook fijn voor mij dat ze mij kan helpen met het Spaans.

Met IsraëlMet EstebanFernando relaxt in z'n rolstoel

Waar te beginnen met zoveel kinderen? En vooral zoveel projecten? Ik word bijna elke dag door een leraar geroepen of ik niet even naar een kind kan kijken. Elke leraar wilt wel 10 dingen voor haar/zijn groep. Uiteindelijk heb ik besloten om te beginnen met een project waar meer dan 1 kind baat bij zal hebben.
Circa 15 kinderen hebben moeite om hun hoofd recht op te houden, als deze niet word ondersteund valt die naar achter of naar links of rechts. Luisa en ik hebben daarom verschillende kussentjes gefabriceerd en uiteindelijk hebben we de beste gekozen om in productie te nemen. En om deze zo in productie te nemen dat de leraren het ook zelf kunnen gaan maken. Het kussentje doet een beetje denken aan een reis kussentje, alleen dan zit die nog aan de voorkant vast geklikt zodat deze bij hevig bewegen niet afvalt. Het is niet de bedoeling dat de kinderen dit 24/7 gaan dragen maar voor sommige momenten (concentratie bijvoorbeeld) is dit handig,
Iedereen is razend enthousiast, wat natuurlijk erg leuk is. Daarom doe je het ook. Het is eigenlijk zo iets kleins maar simpel te maken.
Deze week zullen we de kussentjes afronden en zullen we verder gaan met een rugorthese, aangepast bestek, een aangepaste tafel en stoel. Genoeg te doen!

Voorbereidings werkKussentjes proberen bij de kinderen en bij ons zelfJustin met zijn nek kussen

In het weekend ben ik vrij en daarom ben ik met 2 andere vrijwilligsters naar Latacunga geweest. Hier hebben we een prachtige krater bezocht: Quilotoa en hebben we het mama negra festival meegemaakt, super!

Wat het festival precies in houd, ik snap het nog steeds niet... En de mensen daar weten het ook niet precies. Het is een mega lange parade En er lopen allemaal mannen rond met zwart geschilderde hoofden, clowns, mensen die offeringen dragen maar er word vooral veel gedanst en muziek gemaakt.

Uitzicht QuilotoaQuilatoa

Dit meisje steelt de show met dansenKleurenKleine mama negraDansenMama negra gezichtOfferingen

Dat was het weer lieve volgers, nogmaals dank voor alle lieve berichtjes en mailtjes!

Dikke kus uit Ecuador, ook van alle 120 kinderen!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annick:
    Lieve Lise!
    Wat een spannend begin zeg! Gelukkig ben je toch opgehaald en heb je een slaapplek :)!
    Wat een geweldig goed werk doe je daar. Wat zal het een goed gevoel geven dat je in de korte tijd dat je er bent zoveel voor de kinderen kan betekenen!
    Doe je best daar en geniet ook lekker met de kinderen en van je vrije weekenden!
    Veel liefs!!!
  2. Dana:
    30 september 2013
    Hey meis, slapen in een kerk kan je nu ook van je lijstje afstrepen. Maar wat eennfijn gevoel wat je voor die kinderen allemaal doet. Geniaal bedacht die kussentjes, op naar het volgende project. Straks willen ze jou daar houden omdat je zo goed werk aflevert... lieverd ga zo door!!! En genieten he
    Xx
  3. Lia Smit:
    Lieve Lise. Geweldig wat je allemaal meemaakt. Wat fantastisch
    dat je nu al zoveel voor die kinderen kan betekenen. Ben super
    trots om mijn lieve nicht !! Kijk weer uit naar je volgend verhaal.
    Lieverd dikke kus van ons allemaal xxxxxxxxxx
  4. Myrthe:
    Lise!
    Super vet om al je verhalen te lezen! Wat heb je al veel toffe dingen gedaan, ziet er heel mooi uit daar! En nu dan op het project, geweldig dat je daar al die nuttige dingen kunt doen. Ze hebben er echt heel veel aan dat je daar bent en je kunt ook echt iets blijvends achterlaten. Knap hoor dat je dat allemaal kunt maken! Geniet van alle kinderen en avonturen en het mooie land!
    Dikke kus
  5. Je favoriet:
    1 oktober 2013
    Lieve Lise, als trotse moeder geniet ik ook van je verhalen en zeker wat je voor deze lieve kindertjes kunt betekenen.
    Vergeet vooral niet foto' s te maken van al je projecten. Vandaag een kaart van jou en Martijn ontvangen, verstuurd van Galapagos eilanden, gepost door Simon en Ingrid.
    Kijk alweer uit naar je volgende reisblog.
    Liefs en dikke kus ook van oma.
  6. Tio Nico:
    1 oktober 2013
    Hola Lise, cómo estás. ¿Qué cosas muy interesantes. Super que hacer esto para los niños. Tio Nico entonces también está súper orgullosa. Adios Tio Nico
  7. Linda:
    2 oktober 2013
    Lise! Ik denk dat ik dit tot nu toe het mooiste verhaaltje vind dat je geschreven hebt, echt zoo SUPER dat je die kids aan het helpen bent! En echt heel mooi, want dit is waar je voor gestudeerd hebt!! Cool dat je je kennis nu echt kan gebruiken om iets te betekenen voor iemand anders!!! Ben heeeeel trots op jou!!! XXXX
  8. Tineke Sargentini:
    3 oktober 2013
    hey lieve Menellie! Het echte werken gaat nu gebeuren! Na alle geweldige ervaringen volgt nu het meest uitdagende gedeelte van je reis. Laten zien wat je geleerd hebt en goed in bent. Geweldig wat je uitvindt voor die kinderen. Geroepen worden door een leraar om naar een kind te komen kijken.......dat hoor ik mama ook zeggen, de appel valt niet ver van de boom schat! Dat kussentje en ik hoor van mama dat bestek wat je buigt, je lijkt Uri Kelller wel!! Haha..... Je moet er maar opkomen. Wat vervelend dat je je even zo eenzaam hebt gevoeld.....gelukkig was dat maar van korte duur! Leuk lies in zo'n kerk wonen, non heb je volgens mij nooit willen worden maar dat sfeertje proeven is wel eens leuk isschien....? Gezellig wakker worden zeg op zondagochtend! Lekkere lange dag heb je dan ook! Wat heb je weer een top weekend gehad, hoop wel dat je pas na de kerkdienst bent gegaan! Hoop dat je nog heel veel voor de kinderen kan betekenen daar, wat zal dat een goed, voldaan en dankbaar gevoel geven. Lieve schat ,hele dikke kus van een trotse "surregaat" moeder.