Een normale werkdag in Puyo.

27 november 2013 - Puyo, Ecuador

Om 6.13u word ik gewekt door de non die op de binnenplaats hard de bel luid. De nonnen moeten opstaan en ik word zo gratis en voor niks ook gewekt.

Ik draai mij weer om en slaap rustig verder. Om 6.59u word de bel weer gebruikt en de nonnen moeten zich melden voor ontbijt. Ik wacht nog exact 1min tot mijn echte wekker gaat en ga eruit.

Om 7.40u vertrek ik met Luisa en Artur richting school. We kunnen verschillende wegen nemen maar lopen vaak de hele winkelstraat af omdat hier het meeste te zien is. De meeste winkeltjes openen hun toko rond deze tijd en stallen alles wat ze hebben uit.
Ook word vaak het "verse" vlees gebracht, en word het hoofd van de varken of koe precies zo op straat gelegd dat je er wel naar moet kijken. Goedemorgen!
Ondertussen hoor je van elke taxi die voorbij komt getoeter (taxi nodig?) en word je  meerdere malen begroet door de lokale bevolking. De pfieuwfiew komt uiteraard ook nog langs en er word nog even naar ons getoeterd vanuit de auto.

Puyo straat

Als we bij de grote weg arriveren toetert er een bus en zien we verschillende kinderen uit het raam hangen en uitbundig naar ons zwaaien. De bus van onze school passeert ons en dus lopen we haastig door om op tijd te arriveren.

Als we het hek binnen lopen komen verschillende kinderen enthousiast op ons af en krijgen we verschillende knuffels. Ik geef wat high-fives, boxs en begroet wat docenten met een kus op de wang (iedereen geeft hier elkaar 1 kus op de wang als hallo) en loop hand in hand met een kind naar beneden. Ik zwaai even naar de kinderen in de eetzaal en stap het creativiteits lokaal binnen. De lerares Lydia begroet mij met een kus en ik hang m'n tas op en stroop m'n mouwen. Wat te doen vandaag?

BovenCreativiteits lokaalWerkplaats 1Werkplaats 2Speelplaats

Tussen 8-10u werk ik aan verschillende projecten en begeef ik mij door de hele school om oa passingingen van het product door te voeren, een leraar te zoeken, materiaal te zoeken, naar de hout werkplaats te gaan en druk bezig te zijn in het lokaal van Lydia.

Om 10u krijgen de kinderen een fruithap, als het lekker is loop ik ook even naar de keuken en kijk ik ze lief aan en krijg ik natuurlijk ook portie fruit. Elke dag is dit een andere fruit en soms mengen ze dit met yoghurt maar meestal krijg je gewoon een vrucht die je zelf mag pellen.

Daarna ga ik weer verder met m'n werkzaamheden tot 12.30u. Om 12u krijgen de kleinste kinderen al te eten maar rond 12.30u voeg ik mij bij de groep van Luisa en help ik met het eten geven van de meest beperkte kinderen. Hier geef ik vaak eten aan Fernando, die al smakkend en draaiend met zijn hoofd het eten aanneemt. Helaas gaat het niet zo goed met Fernando en gaat op dit moment snel achteruit, meneer wilt dan ook niet meer eten en ik probeer hem in ieder geval zoveel mogelijk te geven zodat die wel wat energie binnen krijgt.

Rond 13u eet ik met bijna alle leraren in de eetzaal. Soep en rijst, salade met vlees. Het vlees sla ik eigenlijk altijd over en vaak de soep ook. In de soep verwerken ze vaak alle resten van de kip (kippen voeten..) of de koe en daar heb ik niet zo'n behoefte aan... Maar de speciale soep waar je popcorn moet toevoegen is vegetarisch en eet ik heel graag!

Rond 13.45u zit de dag er weer op en probeer ik zo geruisloos weg te gaan. Eigenlijk lukt dit nooit en dus ben je nog zeker 15min bezig om de kinderen van je los te krijgen.

In de middag zijn we vrij en doen we veel verschillende dingen. Net wat uitkomt en waar we zin in hebben. Daarnaast vertoef ik ook een aantal uurtjes in de week op internet om een nieuwe baan voor in januari te zoeken en de contacten met thuis een beetje te kunnen onderhouden. Ook vinden we het leuk om naar een dorpje naast Puyo te gaan ( Vera Cruz) om daar het lekkerste ijsje van Ecuador te halen: Helado Salcedo. Maar zwemmen in de rivier van Puyo doen we met het hete weer ook graag.

Ijsje in Vera CruzVera Cruz ijsAnna luisa en ik rivier Puyo

Rond 18u maak ik altijd iets simpels klaar zoals rijst met tomaat en avocado. Om 18.19u gaat de kerkmuziek aan en ben ik blij dat ik op dinsdag en donderdag naar bailar (zumba) mag vertrekken. Hier kom ik een uur later geheel kapot en bezweet vandaan en rust ik thuis wat uit, schrijf ik in mijn dagboek, kijk ik een film, speel ik met mijn huisgenoten wat spelletjes yathzee en/of wat andere kaartspellen. Door mij is iedereen verslaafd aan yathzee en ik denk dat we inmiddels wel honderden spelletjes gespeeld hebben.

Yathzee!

De koude douch (en nee ook niet lauw, echt koud koud omdater helemaal geenw arm water in de kerk stroomt, brrrr!) mag niet ontbreken en dan gaat vaak voor 22u het licht uit, morgen weer een lange dag met die hyperactieve kindjes!

Lieve allemaal, geniet van Sinterklaas! Hier is het kerstgevoel nog steeds ver te zoeken want ik loop nog steeds in een korte broek en een jas is ook overbodig (alleen een regenjas!) en dus is dat koude en vooral gezellige gevoel bij de open haard is nog ver weg... Wel houden ze hier van te kitscherige kerstversiering en nep kerstbomen en dus zie je dat steeds meer.

Tot over minder dan een maandje!
Liefs, Lise en mijn toppertjes, Savannah, Esteban, Christin, Willson, Evelyn en Steven.

Groetjes van ons allenEvelyn en LisePEEEEP zegt die de hele dag....

P.s ik mis je Martijn!

1. Dana:
    Lieve Lise,

Je schrijft echt zo dat ik je echt helemaal.zie lopen door de stad en door school. Alsof je er altijd al bent geweest. Ga zo door. Je bent een topper!!!!
    En ik mis jou ook hoor tijdens de trainingen...

Xx
  2. Annick:
    28 november 2013
    Lieve Lise!!!! Wat een leuk verhaal weer, ik was op deze regenachtige ochtend door jou verhaal eventjes in Ecuador:)! Genieten daar en tot snel:)!!!!!!! Liefs
  3. Lia Smit:
    28 november 2013
    Geniet nog maar van je tijd daar en van al die lieve kindjes !!
    Ze zullen je straks missen !!
    Dikke kus !!
  4. Laura:
    Hoi Lies!

Vanuit het regenachtige Nederland genieten wij weer van je zonnige verhaal! Goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt en zo mooi werk mag doen! Geniet nog maar even van het heerlijke weer en het mooie land! We zijn benieuwd naar je volgende verhaal! Xxxx
  5. Je favoriet:
    Lieve Lise,
    Met een bakje pepernoten op de bank met Nelsje op mijn schoot, geniet ik van jou dagelijkse werkdag. Leuk om te lezen hoe enthousiast de kindertjes jullie ontvangen. Wat fijn dat je iets voor deze kinderen kunt betekenen. Geniet nog van je laatste weken en natuurlijk van het mooie weer. Wij verheugen ons op je terug. Lieve schat, een dikke kus.
  6. Je favoriet:
    29 november 2013
    Ik bedoel natuurlijk terugkomst!!!!
  7. Tineke Sargentini:
    30 november 2013
    Mooie tijd zeg die nonnen!! Hahaha.....zou wat voor Tess zijn! Zo grappig dat die lokale bevolking zo leuk reageert op jullie, inmiddels natuurlijk ook bijna tot de eigen bevolking behorend. Wat zullen die dorpsgenoten en de kindertjes jou gaan missen in hun dagelijkse leven. Het eten, met name de dierlijke ingredieenten die ze gebruiken, zal wel je neusgaten uitkomen inmiddels! Oh wat zal jij straks genieten van mama haar Kerstdiner! Dat heb je goed gepland schat voor de Kerst met gierende banden naar huis!! Je werktijden zijn wel ideaal! Geniet daar nog maar even van..... Heerlijk om nog steeds je positiviteit tussen de regels door te lezen. Fijn dat je je er echt wel thuisvoelt maar inmiddels wel verlangt naar het thuisfront. Logisch dat je familie, vrienden, onze Nederlandse gewoontes en natuurlijk Martijn nu echt gaat missen. Petje af hoor lieve Menellie voor alles wat je doet! Lieve schat dank voor je leuke verhaal! Dikke kussen en maak er nog een gezellige ,vruchtbare laatste maand van!
  8. De jarige job van vandaag:
    2 december 2013
    lieve Lise
    wat gaat de tijd snel en wat gaat de tijd langzaam
    jouw missen daar went niemand aan
    fijn dat je een leerzame tijd mee maakt in het verre land
    goed voor je creatieve handen en je verstand
    de dagen worden nu afgeteld tot je terugkeer
    en laat je niet kennen door het Nederlandse hondenweer
    je bent welkom meer dan je kan beseffen
    iemand kijkt enorm naar je uit, nog effen
    sint bewaart voor jou nog iets in een vergeten zak
    als je terug bent kan je zoeken op het dak.

Veel liefs van Sint
  9. Annelie:
    8 december 2013
    Tijd voor een nieuw verhaaaaal!!!! Bijna bijna bijna ben je weer mijn buurvrouw!!!!! Tot snel lieve Lise! Geniet nog eventjes voordat je weer in dit koude landje terug bent! XX
  10. Linda:
    14 december 2013
    Lieve Lies eindelijk heb ik ff tijd om je verhaaltjes te lezen! Wat een heerlijk stukje weer, super leuk omdat ik nu echt een beeld heb van hoe je dag eruit ziet! Superrrr!!
    XXXXX