De mooiste momenten en foto's uit Ecuador.

15 december 2013 - Puyo, Ecuador

Ik heb veel foto's gemaakt deze reis. Heel veel. En van al deze hele mooie momenten een mooie samenvatting kunnen maken. Maar wat zijn nou eigenlijk echt de mooiste foto's/momenten geweest deze 5 maanden?

Foto's staan in willekeurig/alfabetische volgorde omdat ik echt geen top keus kan en wil maken.

Quito kerk

#1 Quito de stad.
In Quito begon mijn reis. Hier heb ik 3 weken Spaanse les gevolgd en was ik onder de indruk van de grootte van de stad. Quito is namelijk groot, heel groot. Maar Quito is ook vooral een hele lange stad met prachtige uitzichten. Zo ook deze kerk, die ik beklom zonder dat ik dacht dat ik last zou krijgen van de hoogte. Dat kreeg ik dus wel.. Met knikkende knieën daalde ik weer af tot de 'normale' hoogte van 2900m.

Mariana en ik

#2 Mi madre, Mariana.
Het vrouwtje waar ik 3 weken in Quito bij verbleef. Ze is nog geen 1.55m en was met mij dan ook een aparte verschijning. Mariana heeft mij uitermate goed verzorgd, 2x per dag warm eten, heel veel koffie, stukken taart, heel veel spelletjes rummikub en vooral een heerlijke warme douch. Kortom hier heb ik mij echt wel thuis gevoeld.

Mindo

#3 Mindo
Mindo was een weekend trip tijdens de lessen Spaans. Een geweldig weekend met een leuke groep. We hebben hier heel veel gewandeld in de natuur en waande ons dan ook echt in de jungle. Een totaal andere belevenis dan de grote stad en vooral dan Nederland.

Blue footed boobies

#4 Blue footed boobie
Sinds Ecuador is dit mijn favoriete vogel. Na mijn Spaanse les ben ik naar Puerto López gegaan en heb ik hier Isla de la plata aangedaan. Op dit eiland leven honderden mega schattige blue footed boobies. Ze hebben een geweldig loopje/hupje en kijken nieuwsgierig naar je als je langs loopt.

Zonsondergang

#5 Zonsondergang North Seymour
De eerste dag op de Galapagos, maakte de reiskosten meteen alles waard. Geweldig. Alle dieren die we nog nooit gezien hadden in het wild zagen we meteen. De zonsondergang maakte de geslaagde dag alleen nog maar beter en niet onbelangrijk we waren weer samen.

Land leguanen Martijn

#6 Martijn met de land leguanen op North Seymour
De leguaan is het dier die wij het meeste hebben gezien. Deze beesten zien ons als 1 van hen en daarom worden wij niet als vijanden beschouwd. De kleuren van de land leguanen zijn prachtig en per eiland ook weer verschillend in verband met de grond.

Buizerd

#7 Galapagos buizerd op punta Espinoza
Vrij uniek hoevaak wij de buizerds hebben gezien, ze houden zich meestal schuil maar voor ons poseerde ze rijkelijk om prachtige plaatjes te kunnen schieten.
Ook mee kunnen maken wat natuur is, de buizerds stalen een baby blue footed boobie en aten dit 5m van die moeder vandaan op.

Darwin theorie vogel

#8 Galapagos aalscholver op punta Espinoza
Het levende bewijs van de Darwin theorie. Deze vogel is vroeger naar de Galapagos komen vliegen maar door de evolutie kan deze vogel nu alleen nog zwemmen. Hij heeft geen vleugels meer nodig hier. Gelijk heeft die, wie wil daar nou niet wonen?

Zeeleeuwen

#9 Galapagos zeeleeuwen op Punta Espinoza
5 lekkere zeeleeuwen. Een heerlijk foto moment en voor mij een echt genot moment.

Schildpad

#10 Reuze land schildpad op Baltra
Die schildpadden in het Darwin station zijn leuk, maar niet wild natuurlijk. Deze kwamen we ineens tegen toen we gingen lunchen. Schatje toch?

Darwin lake

#11 Darwin Lake op Tagus cove
Een prachtig uitzicht met een prachtige vent.

Bounty strand

#12 bounty strand op Champion Islet
Een van de laatste momenten op de Galapagos. Beide moe van alle prachtige indrukken die wij deze 5 dagen hebben gezien.

Snorkelen

#13 Snorkelen
Op de Galapagos hebben we bijna elke dag gesnorkeld. De eerste dag keken we onze ogen uit van alle schildpadden die zo dicht langs ons zwommen, maar we waren die schildpadden al snel zat. Ze waren langzaam en het waren er honderden.

Visjes

#14 Prachtige vissen
Vissen waren er ook in grote getallen aanwezig, in prachtige kleuren en heel veel verschillende soorten. Kwamen ze als een hele kloof op je af zwemmen en door met je flippers te bewegen joeg je ze allemaal in 1 klap uit elkaar en in verwarring. Ze vonden elkaar dan snel weer terug en vervolgden hun weg gezamenlijk.

Zeeleeuwen

#15 zwemmen met zeeleeuwen
Wauw! Dat was echt de mooiste snorkelsessie die ik ooit zal hebben. Het waren er ook zoveel. Ze maakte rondjes om je heen en probeerde met je te spelen. Martijn kwam in botsing met een lief schattig zeehondje dat speelde. Achter mij kwam een mega grote mannelijke zeehond aan die ook met mij wou spelen.
Geweldig om zo de Galapagos trip af te sluiten, dit was genieten voor meer dan 100%.

Jungle Jane

#16 Jungle-Jane
Op meer dan 50m hoogte zonder zekering op een eigen gemaakte schommel heen en weer zwiepen. En wat een machtig prachtig uitzicht!

Zonsondergang jungle

#17 Zonsondergang vanuit de hangmat in de jungle.
Genietend van elkaar en het prachtige uitzicht, wat wil je nog meer?

Tent Cotopaxi

#18 Secret garden Cotopaxi - slapen in een tent.
Op 3500m slapen in een tent. Lekker knus, en onder die 5 dekens ook nog warm. Dit is het mooiste 'hostel' waar we gezeten hebben. Helemaal niks om ons heen, samen in een tentje helemaal alleen, geen internet en niet eens telefoon bereik. Daarnaast heerlijk eten en een magnifiek uitzicht op de Cotopaxi.

Cotopaxi

#19 Cotopaxi
Nou dit was dan ook ons uitzicht vanaf de tent, beeldschoon toch?! En dit is dan ook de berg die ik 2x heb beklommen. De eerste keer was in augustus, het was toen heel mistig en we zagen geen hand voor ogen. We mochten niet richting de gletsjer omdat het weer te slecht was en bleven dus steken op een puike 4864m.
De tweede keer mochten we wel omhoog en bereikte we de ijslaag die te zien is op de berg.

Gekuks moment cotopaxi

#20 Geluksmomentje bij het bereiken van 4864m.
Kostte behoorlijk wat energie maar uiteindelijk wisten we ook exact de 5000m te behalen. Beide hadden we het behoorlijk zwaar en ik heb nog dagen koppijn gehad van de bereikte hoogte.

Esteban en ik

#21 Esteban en ik.
Esteban is mijn kleine vriend. Ja klein is die zeker. Esteban is 10jr en is maar net langer dan mijn benen. Esteban heeft een groeistoornis en zijn heupen staan gedraaid waardoor zijn benen ook verkeerd staan. Hij loopt dan ook anders dan anderen maar kan overal komen zonder hulp.

Engma en ik

#22 Engma en ik.
Engma is volledig doof en praat niet, maar zij is de beste knuffelgeefster die ik ken. Ze zit nog maar 1.5mnd hier op school maar maakt grote stappen vooruit wat betreft het begrijpen van mensen. Op school hebben ze afgelopen vrijdag de olympiades van atletiek gehouden, ik werd aangesteld als coach. Engma had moeite met het horen van het startschot maar won wel even mooi 2 gouden en 2 zilveren medailles. Kortom ik ben een trotse coach!

Ik krijg niet alleen van Engma knuffels maar ook van heel veel andere kinderen. En dat ga ik zeker weten missen.

Freddy

#23 Freddy de atleet.
Freddy deed ook mee met de olympiades. Alleen is Freddy niet zoals Engma een fanatieke sporter. Hij deed dan ook bij het startschot (was een fluitje) zijn handen tegen zijn oren en begon pas met rennen toen de andere allang waren gefinisht. Met wat aanmoedigen knalde die er toch een mooi eindsprintje en vooral een super mooie lach uit. Het maakt niet uit op welk niveau deze kinderen sporten, zolang ze maar bewegen en er vooral lol in hebben. Freddy heeft namelijk wel mooi 25m gesprint, vergesprongen (uit stand) en kogel gestoten.

Karin

#24 Mijn mooiste project, Karin.
Voor Karin heb ik een tafel gemaakt op haar rolstoel. Eigenlijk iets heel kleins maar het was mijn beste project hier. Karin is heel spastisch maar is heel pienter en wist dus meteen raad met haar tafel: puzzelen. Sinds dag 1 maakt de moeder meteen de tafel vast op school zodat Karin met de andere kinderen mee kan doen met de schoolactiviteiten, iets waar sommige leraren wel wat van kunnen leren, helaas.

Daarnaast is Karin een van mijn grootste favorieten op school, schaterend van het lachen en met grote zwaaien verwelkomt zij mij altijd. En dan vergeet ik haar lach nog, ookal zijn bijna al haar tanden verrot mevrouw is zo vrolijk dat ik daar ook altijd heel vrolijk van word. Ik mis haar nu al.

Laguna azul

#25 Laguna azul te Tena. Foto's maken, altijd foto's maken.
Een mooie foto om te beschrijven wat je met een prachtig uitje altijd doet; foto's maken. Laguna azul is een vrij onbekend meer, eigenlijk is het een rivier maar ligt werkelijk prachtig in de natuur. Een geheim in Ecuador, dat van mij ook een geheim mag blijven!

Quilatoa

#26 Quilatoa lagoon
Ik heb behoorlijk wat meren gezien maar dit was wel de mooiste, de kleur van het lagoon was geweldig en de eenzaamheid was nog mooier.
De terugweg omhoog was te zwaar en dus namen we een paard omhoog, investeerde ik ook nog even extra in de economie.

Mama negra

#27 Mama negra
Twee keer heb ik dit festival bezocht, zowel in september wanneer het meer lokaal is en in november wanneer het een landelijk evenement is. Het is een parade waar heel veel alcohol word gedronken, waar veel word gedanst en veel muziek gemaakt word.
Wij ontmoette natuurlijk ook nog een hoge piet en werden uitgenodigd op zijn feestje na afloop inclusief drank, muziek, eten en heel veel dans. Een avond om nooit meer te vergeten.

3 beste vrienden

#28 Anna, Luisa en ik.
De drie beste vriendinnen hier. Anna en Luisa komen uit Duitsland en zijn beide een stukje jonger dan mij, des al niettemin hebben we veel plezier samen en ondernemen we leuke dingen. Zo ook deze plek, het doel was een foto via de zelfontspanner te maken van ons drieën. Luisa moest zo hard rennen maar telkens haalde ze het net niet. Dat leverde natuurlijk wanhopige renpogingen op en heel hard gelach bij Anna en mij.

Wandelen

#29 Wandelen in de natuur.
Ecuador is prachtig! Nog prachtiger als de zon schijnt en er een mogelijkheid is om de natuur in te gaan. Dit is op weg naar een waterval die onbekend is in Ecuador. Een prachtige wandelroute midden in de jungle en geen mensen om ons heen te bekennen.

Trein

#30 Treinrit Alaussi
Samen met Anna was ik een heel lang weekend in Riobamba. We besloten onze enige vrije dag goed te benutten en de bijzondere treinreis te doen. De treinen rijden niet meer in Ecuador maar dit stukje treinreis is een toeristische attractie geworden en is niet altijd toegankelijk. Waarom zo bijzonder? Over 200m moesten we 600m in hoogte afleggen. Dit deden we in de wonderschone natuur dan ook met een speciale zig zag techniek.

Het einde zit er nu bijna op. Deze week werk ik tot en met donderdag, donderdag heb ik nog een kerstviering (inclusief lootjes trekken!) met alle leraren en vrijdag zal ik op mijn gemak naar Quito vertrekken. Zaterdag hoop ik Mariana te treffen en op zondag zal ik terug vliegen naar het gemiste Amsterdam om daar op maandag te arriveren. Net op tijd voor kerst dus!

Lieve allemaal, allemaal bedankt voor de lieve berichtjes de afgelopen 5 maanden. Dat heeft mij heel veel goed gedaan. En ik vond het ook leuk om te kunnen vertellen wat ik allemaal heb gedaan. Nu zit de tijd er op en is het tijd voor nieuwe zaken: een baan! (Ik zoek ook nog een wasmachine..)

Een warme kus, Lise.
Tot snel!

P.s ik ben klaar voor kerst na deze manicure hoor!

Kerstnagels

1. Margreeth:
    16 december 2013
    Hoi lise. Bedankt voor je boeiende reisverhalen. Ik heb ervan genoten De mensen daar zullen je missen. Maar ik denk dat Babs blij is als ge weer thuis bent. Goede reis naar huis Deze ervaring kan niemand je meer afnemen. Succes met solliciteren. Gezellige feestdagen
  2. Ingeborg:
    Lieve Lise,
    Door jou intens mooi geschreven verhalen en prachtige foto's heb ik erg genoten van jou avontuur. Dank je wel :) Veilige terugreis en misschien tot ziens.XxxxX heerlijke feestdagen en een geweldige nieuwjaar.
  3. Lia Smit:
    Lieve Lise,
    Een ervaring om nooit meer te vergeten. De foto 's de verhalen
    ik heb er van genoten. Maar ik denk dat iedereen blij is
    dat je de Kerst weer thuis bent. Lieve schat een fijne vlucht terug naar HUIS !!! Xxxxxxxxxxxxx
  4. Gaby:
    Lise,
    Heb genoten van al je verhalen, wat heb je een hoop meegemaakt. Wens je hele fijne kerstdagen en alvast een heel goed 2014. Veilige terugreis. Xxx.
  5. Tineke Sargentini:
    16 december 2013
    Wat een verrassing nog zo'n samenvatting van alle prachtige verhalen! als ik het zo teruglees denk ik bij elk stukje oh ja....daar ben ik ook geweest... Vreemde gewaarwording maar alle verhalen waren zo echt en intens dat je je ook daar waar jij bent/was waande vond ik. Nou dat scheelt een hoop reisgeld, hartelijk dank lieve Menellie!!
    Klote buizerd! Dat had ik nog niet eerder gelezen, 5 m van die arme moeder!
    Wat lief hoe je over Martijn schrijft, hoop je op een groot kerstkado of......hahaha nee hoor schat jullie zijn echt een enig stel en het wordt hoog tijd dat jullie elkaar weer in de armen kunnen sluiten volgens mij?
    Schilpadden zijn dus echt langzaam, ook in het water.
    Jungle Jane, echt doodeng!
    Die zonsondergang vanuit die hangmat lijkt me wel wat!
    Die hoogtes beklimmen heb ik al via jou meegemaakt dus die laat ik voor wat het is!
    Die schatten van kinderen....ik hoop dat hun gemis draaglijk zal zijn....
    Quilatoa Lagoon helemaal te gek!
    Het toppunt lijkt me om Mama Negra mee te maken, wauw!
    Lieve schat heel veel genieten komende dagen maar je zal het niet altijd droog kunnen houden ben ik bang dus ook heel veel sterkte met het afscheid.
    Doe geen gekke dingen meer zodat je lekker uitgerust aan je reis kan beginnen.
    nog precies een week en dan zijn er heel veel blije mensen op Schiphol denk ik.

Lieve schat dank voor alle mooie verhalen, dikke kus en tot heel snel!
  6. De jarige job van vandaag:
    16 december 2013
    Dank voor je felicitatie en leuk je gezien te hebben. Bedankt voor het mee mogen reizen naar equador. Een mooie impressie van het land. Ik zie het als een cadeau. Tot volgende week:)
  7. Linda:
    17 december 2013
    Wat een mooie samenvatting van de afgelopen maanden Lies! Is echt genieten al die verhalen en foto's van jou, net alsof we er zelf ook een beetje bij zijn!! Het zal vast niet makkelijk voor je zijn om iedereen gedag te zeggen en afscheid te nemen. Maar gelukkig weet je dat op een afscheid altijd weer een nieuw welkom volgt! Nog maar een paar nachtjes en dan kunnen we roepen: welkom thuissssss!!!! Verheug me erop!!! X
  8. Je favoriet:
    18 december 2013
    Lieve Lise, bijna is het zover, eerst nog afscheid van de kindertjes hierna het feest en vrijdag je vertrek naar Quito. Heb genoten van je verhalen maar je ook erg gemist!!! Ik wil je alvast een goede reis toewensen en zie je maandag op Schiphol, ik zal zeker een traantje laten. Veel liefs.